vrijdag 4 december 2015

Recensie, kort // Beeld van een boek over "belekensboeken"

Op de titelpagina van België gestript schudden tante Sidonia en professor Mortimer elkaar de hand. België gestript wil dan ook een naslagwerk zijn over de héle Belgische strip: niet alleen de Franstalige of de Vlaamse. Dat zijn heel verschillende werelden, maar toch blijken er vele en interessante overlappingen te zijn. 
Stripjournalist Geert De Weyer schetst in zijn openingshoofdstuk het ontstaan van de strip, om dan door te stomen naar de broeihaarden van Belgische talent: de kranten in het naoorlogse Vlaanderen, het lichtjes anarchistische tijdschrift Spirou/Robbedoes en zijn bourgeois-tegenhanger Tintin/Kuifje. Dat zijn mooie samenvattingen van wat elders uitvoeriger beschreven is. 
Het boek krijgt vleugels in de hoofdstukken die volgen. Over vrouwen en andere minderheden in de strip. Over de verschillende vormen van censuur waarmee de Belgische strip moest leven (het katholicisme in Vlaanderen, de economisch geïnspireerde Franse censuur) en nog steeds moet leven: de preutsheid van de Apple Store heeft het stokje overgenomen, en nog in de jaren ’90 werden zogenaamd pikante scènes in de kranten gecensureerd (Nero in De Standaard, Largo Winch in Gazet van Antwerpen). 
In de eerste helft van het boek ligt de klemtoon op de historische evolutie van de Negende Kunst in België: van gewantrouwde “mannekensbladen” over gecensureerd massamedium tot en met het artistieke experiment van de 21ste eeuw. De tweede helft is één lange ode aan haar veelzijdigheid. Als je het honderd bladzijden tellende hoofdstuk ‘Genres: van western tot cartoons’ leest, kun je niet anders dan overbluft worden door de veelzijdigheid van onze striptraditie, en door de vele hoogtepunten die in zowat elk genre bereikt werden. Het is geen wonder dat strips nog steeds de verkoopstoptienen aanvoeren. Kranten mogen dan geen dertigduizend lezers meer verliezen als een stripauteur overstapt (zoals Het Volk overkwam tot Marc Sleen vertrok naar De Standaard), de traditie is diepgeworteld, en dat is zelden zo meeslepend bewezen als in dit prachtig vormgegeven salontafelboek annex naslagwerk, by Jove! 

Geert De Weyer, België gestript. Dragonetti, 320 blz., € 49,95. Dit recensietje schreef ik voor de Standaard der Letteren van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten